تأملی در وضع مدیریت و دانش مدیریت در ایران

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۲۶
مهر

تأملاتی درباره‌ی‌ نظریات کنترل سیاسی بوروکراسی

 با نگاهی به کتاب جورج فردریکسون

مهدی معافی

نظریات سیاسی کنترل بوروکراسی در جوامع دموکراتیک امکان طرح یافتند. آنجا مسئله این بود که مبادا بوروکراسی خودسر شود، لذا حکومت دموکراتیک می‌بایست بوروکراسی را رام می‌کرد و تحت نظارت درمی‌آورد. این پیش‌فرض بنیادین، از ابتدای پیدایش رشته‌ی مدیریت دولتی، با اثر کلاسیک ویلسون، موجب طرح دوگانگی سیاست-اداره شد؛ آنجا که کسانی که نمایندگی سیاسی مردم را دارند، می‌بایست آن بوروکرا‌ت‌ها را کنترل کنند. طرح تفکیک قوای حکومتی، از ابتدا چنین استعدادی را در خود داشت؛ قانونگذاران، مجریان و قضات.

دو سنت در مدیریت دولتی و از دو منظر متفاوت به نقادی این طرح پرداختند. والدو ماهیت عمل اداری را سیاسی می‌دانست و سایمون با آن موضع پوزتیویسم منطقی، به‌لحاظ تجربی دوگانه‌ی سیاست-اداره، یا عدم تداخل کار سیاست‌مدار و بوروکرات، را رد کرد. این دو موضع تفاوت مهمی داشتند، والدو هر عمل بوروکرات را عملی سیاسی می‌دانست و سایمون هم نگرشی ساینتیفیک به موضوع داشت و کار بوروکرات را به فهم تجربی و پوزتیویستی از آن فرومی‌کاست؛ اهداف یا خط‌مشی در دستان سیاست‌مدار و وسایل یا اداره در اختیار بوروکرات قرار می‌گیرد.

  • مدیریت دولتی
۲۴
مهر

گزارشی از جلسه با دکتر مجتبی امامی درباره‌ی چیستی مسائل ایران در مدیریت دولتی

اشاره:

بحث ما در این جلسه با تمرکز بر این بود که مسائل حقیقی ما در مدیریت دولتی چیست. با توجه به بحث‌های قبلی دکتر امامی درباره‌ی «مسئله شناسی انقلاب اسلامی» از ایشان خواستیم که درباره‌ی چیستی مسائل حقیقی مدیریت در ایران به گفتگو بنشینیم و تمایز بین مسائل حقیقی و شبه‌مسئله را درک کنیم  و یا تأثیر شاخصه‌های توسعه و ایجاد شبه‌مسائل. این گزارشی مختصر و نه چندان دقیق از گفتگو  با ایشان است.

v     به نظر شما چگونه مسئله‌ی اصیل ما در حوزه‌ی مدیریت و مدیریت دولتی چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را فهمید؟

مسئله‌ی اصلی ما به طور کلی، و به‌طور مشخص در حوزه‌ی مدیریت دولتی و خط‌مشی، این است که ما نمی‌توانیم خودمان مسائل خودمان را تعیین کنیم و این مسائل به اشکال مختلف از بیرون به ما تزریق می‌شوند. به‌طور مثال، نسل سوم موبایل تولید می‌شود و مسئله‌ی ما می‌شود وارد کردن موبایل نسل سوم. در حوزه‌ی برق و مکانیک، مسئله می‌شود آنچه که نداریم. بزرگترین کارکرد تئوری‌های مختلف این است که مسئله درست می‌کنند یا ساختار اصلی مسئله را تشکیل می‌دهند. به‌طور مثال، دو نظریه‌ی نخبگان-توده و نظریه‌ی گروه می‌توانند مسائل ما را با دو نگاه متفاوت به ما نشان دهند و به تبع آن، روش‌های حل مسئله هم متفاوت می‌شود.

  • مدیریت دولتی
۲۲
مهر


مور نقش دولت را علاوه بر قاعده‌گذاری، خدمت‌دهنده و  امنیت اجتماعی، ایجادکننده‌ی ارزش عمومی و شکل‌دهنده‌ی فعال فضای عمومی می‌داند. نقش مدیران دولت و قوه مجریه «تصورات در جستجوی ارزش به‌طرز خستگی ناپذیر» است که نقش مهمی در کمک به دولت‌ها در پی بردن به اینکه چه کاری با دارایی‌های سازمانشان می‌توانند انجام دهند و همچنین اطمینان از خدمت پاسخگویانه به شهروندان و کاربران.

ایجاد ارزش عمومی توجه به ایفای نقش مدیران عمومی در هماهنگی و رهبری ارکستر فرایند توسعه‌ی خط‌مشی عمومی است و همچنین برای اطمینان از انتخاب‌های درست مطابق با منفعت عمومی و مشروعیت‌بخشی، تحریک و هدایت اجرا برای بهبود پیامدها برای عموم.  مثلث استراتژیک برای این کار، تعریف ارزش عمومی،  ایجاد اقتدار و اختیار لازم، و  ایجاد ظرفیت عملیاتی است. استراتژی‌های ایجاد کننده‌ی ارزش عمومی باید، پیامدهای ارزشمند عمومی داشته باشند.

  • مدیریت دولتی
۱۷
مهر

نسبت  تغییر و تحول در مدیریت و علوم انسانی

مهدی معافی

کارگروه مدیریت با دو دغدغه‌ی مرتبط به یکدیگر پا به عرصه‌ی فعالیت گذاشت. یکی ناکارامدی مدیریت در ایران و ارائه‌‌ی طرح‌های کارامدسازی ذیل برخی افق‌های خاص توسعه و دولت‌داری و حکومت بر اجتماع (یا انتظام اجتماعی) مثل نئولیبرالیسم و دوم یافتن جایگاه حوزه‌ی مطالعات یا رشته‌ی مدیریت در میان علوم انسانی و چگونگی حضور و جایگاه آن  در مسئله‌ی تحول در علوم انسانی.

  • مدیریت دولتی